zondag 10 augustus 2014

Chocolate chip cookies

Verwacht je in deze post niet aan een geweldig succesverhaal, noch aan een tragedie. Uit mijn oven verschenen niet de chocolate chip cookies waar ik zo naar uitgekeken had, maar na wat rusttijd voor mezelf en de koekjes verwerkte ik de opdoffer en ben ik hen toch enigszins gaan appreciëren.

Ten eerste: terwijl ik wel in de gaten had dat mijn hoeveelheid deeg niet te rijmen viel met de bescheiden grootte van mijn bakplaat, schepte ik toch vrijwel alles uit de mengkom. Als de koekjes compact bleven, zou het nog goed kunnen komen. Ten tweede: niet dus. De hoopjes deeg liepen in elkaar over zodat er uiteindelijk bijna geen afzonderlijke cookies te onderscheiden vielen.

Hoewel ik de koekjes moest lossnijden om hen op een rooster te laten afkoelen en de meeste exemplaren volledig gooey van de bakplaat kwamen, bleken de cookies die aan de buitenkant lagen wél een krokante rand te hebben.

Weinig presentabel, maar daarom niet minder smakelijk! Ik geef me nog niet gewonnen en ga ook eens beter geschikte bloem scouten. Het koekjesavontuur gaat verder.

Ingrediënten:
- 157 g glutenvrije bloem
- 4 g natriumbicarbonaat
- 4 g zout
- 1 ei
- 115 g boter
- ½ tl vanille
- 165 g bruine suiker
- stukjes zwarte chocolade (hoeveelheid naar keuze)

Werkwijze:
Voeg de droge ingrediënten samen en doe in een tweede kom hetzelfde met de natte ingrediënten.
Meng de twee samen.
Verdeel het deeg in hoopjes op de bakplaat (met bakpapier) en bak gedurende ongeveer
10 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C.


Filet FODMAP_chocolate chip cookies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten