zaterdag 16 augustus 2014

E150 a.k.a. karamel

Karamel is een complex mengsel dat als bruine kleurstof in veel producten verwerkt zit. Afhankelijk van het gebruikte reageermiddel bij de productie ervan, krijgt het E-nummer een letter van a tot d mee. Op een flesje cola zal je bijvoorbeeld ‘E150d’ terugvinden.

Dit is natuurlijk geen random lesje over E-nummers. Karamel kan immers afgeleid worden van tarwe en bijgevolg (een wel erg kleine hoeveelheid) gluten bevatten. Er zijn extreem glutengevoelige mensen die karamel moeten vermijden of de oorsprong ervan moeten nagaan. Soja, maïs, aardappel en rijst zijn andere producten die de basis van de kleurstof kunnen vormen.

Het E’tje trok mijn aandacht op de verpakking van het meergranenbroertje van mijn geliefde Dibro No-Risk White broodmix. Nu ik weet dat karamel voor de meeste consumenten als glutenvrij beschouwd mag worden, zal ik me er binnenkort misschien toch eens aan wagen.


Filet FODMAP_karamel_E150

Geen opmerkingen:

Een reactie posten