zondag 31 augustus 2014

Zoete broodjes

Ik zal het maar meteen opbiechten: de titel van deze post ging oorspronkelijk ‘sandwiches’ luiden, door sommigen beter gekend als puntbroodjes. Met kleine hoeveelheden wou ik een viertal zachte, luchtige broodjes bakken, maar ik heb De Sandwich ongetwijfeld wat te naïef benaderd.

Toen mijn deegbolletjes na twee uur rusten nauwelijks gerezen waren, besefte ik dat het behoorlijk fout zat met de broodjes. Ik besloot ze toch maar in te smeren met wat geklutst ei en schoof ze zonder grote verwachtingen de oven in.

De broodjes bleven inderdaad compact en vast. Ze bleken echter wel doorbakken, geurden heerlijk en konden met wat verbeelding opgediend worden als scones. Niet voor de vuilbak dus, maar ook geen na te streven resultaat.

Om het deeg uit te proberen gebruikte ik deze kleine hoeveelheden:

Ingrediënten:
- 100 g bloem (bv. White bread flour blend van Doves Farm)
- 50 ml lactosevrije melk
- 3 g droge gist
- ei
- 8 g suiker
- 2 g zout
- 15 g boter (bv. harde Planta)
- ei voor instrijken

Werkwijze:
De ingrediënten onder elkaar doen, in vier porties verdelen en op de bakplaat laten rijzen (normaal  gezien totdat ze verdubbelen in grootte).
Bestrijken met losgeklopt ei.
Zo’n 20 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 200°C.


Filet FODMAP_zoete broodjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten