donderdag 31 juli 2014

Filet FODMAP, een bord vol

[UPDATE 30/09/14]

Aangezien de eliminatieperiode er voor mij op zit, heb ik de komende tijd minder nood aan recepten en producten waaruit alle FODMAP’s tegelijkertijd geweerd worden.

Door al het uitproberen van de voorbije weken heb ik de smaak voor het bakken echter te pakken gekregen en om beginnende diëters een degelijk archief te bieden om recepten en informatie uit te plukken, zal ik nu en dan dus nog wel wat lekkers posten.

**********************************************************************************************************

Wie op deze blog terechtkomt, heeft wellicht al iets opgevangen van het FODMAP-dieet. Misschien ken je iemand met buikklachten of word je zelf, net als ik, dagelijks geplaagd door buikpijn, een opgeblazen buik, krampen en andere onaangename symptomen van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS).

Kan je nog wat extra informatie gebruiken over PDS en FODMAP’s? Onderaan vind je enkele nuttige links.

De winkelrekken staan vol met FODMAP-rijke producten. Om deze voedingsstoffen te vermijden moet je veel gewoontes opgeven en nog meer kleine lettertjes lezen. Toen ik besloot om het dieet een kans te geven, ging ik meteen Googlen naar praktische boodschappenlijstjes, FODMAP-vrije recepten en menu’s, verhalen van diëters, enz. Ik vond veel lekkers en interessants, en toch…

Je moet weten dat ik niet verzot ben op koken of experimenteren in de keuken (sorry!). De overschakeling op een FODMAP-vrije levensstijl lijkt me op zich al niet te onderschatten. Om de slaagkansen van mijn eliminatiefase (zes tot acht weken zonder FODMAP’s) te vergroten, zou ik dan ook liefst mijn eetgewoontes niet drastisch veranderen, maar eerder aanpassen aan de voorschriften van het dieet. Ik ontbijt bijvoorbeeld altijd met brood (en/of toast). Ik ga niet plots fantasierijke muesli’s op mijn bord toveren, maar kies het ‘juiste’ soort brood (of toast) en beleg. Ook voor de rest van mijn maaltijden probeer ik zo vloeiend mogelijk over te stappen op FODMAP-vrije producten. Doenbaar? Ik test het uit.

Ik hoop via deze blog leuke tips en informatie mee te geven, enkele smakelijke gerechten te delen, wat ervaringen uit te schrijven en er tegelijkertijd zelf wat volharding uit te putten.


Voor alle duidelijkheid: aan mijn muur hangt geen dokters- of diëtistendiploma. Ik raad dan ook aan om professioneel advies in te winnen vooraleer je aan een FODMAP-arm voedingsprogramma begint.


Enkele links:

- Video | Een college door internationaal gerenommeerd expert ter zake, professor Peter Gibson. In iets meer dan een uur krijg je uitleg over PDS, het FODMAP-dieet en recent onderzoek.

- Website | Hier vind je veel informatie en handige lijsten.

- Pdf | Erg volledige presentatie door M. Genetello, UZ Gent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten