vrijdag 1 augustus 2014

Brood (1)

Ik ben nogal gesteld op mijn boterhammen. Het brood dat ik gewend ben, laat zich echter niet gemakkelijk vervangen door een FODMAP-arme variant. Bij voorverpakt gluten- en lactosevrij brood stoot je in de ingrediƫntenlijst vaak op kleine boosdoeners zoals appelvezel of appelextract en ook aangepaste broden op bestelling kan je de eerste weken best achterwege laten omwille van eventuele FODMAP-rijke toevoegingen.

Op naar de keuken dan maar! Het eerste brood dat ik uitprobeerde is vrij zoet, vochtig en doet me denken aan cake en melkbroodjes. Ik vreesde een beetje voor de combinatie met hartig beleg, maar dat valt goed mee.

Dit recept komt onveranderd uit de kookbijbel, Ons Kookboek van KVLV.

Ingrediƫnten:
- 3 dl lauwe lactosevrije melk
- 45 g griessuiker
- 400 g glutenvrije bloem (ik gebruikte hier White bread flour blend van Doves Farm)
- 20 g verse gist
- snuifje zout
- vetstof (boter of margarine om je bakvorm in te smeren)
- 3 el olie
- 1 ei

Werkwijze:
Los de gist op in een beetje melk en doe er al een snuifje suiker bij.
Doe de bloem in een diepe kom en maak in het midden een kuiltje.
In het kuiltje komt de olie, de opgeloste gist en de eierdooier.
Goed mengen en roeren.
Voeg er nu de rest van de suiker en de melk bij en roer het mengsel tot een glad deeg.
Laat 15 minuten rusten.
Klop de eiwitten stijf en spatel ze door het deeg.
Bestrijk de broodvorm met vetstof en bestuif met glutenvrije bloem.
Schep er het deeg in en bak het brood gaar in een voorverwarmde oven van 220°C gedurende 45 minuten.


Filet FODMAP_wit brood

Geen opmerkingen:

Een reactie posten