zaterdag 2 augustus 2014

Onvervangbaar?

Mijn smeerbaar goud. Per 825, soms met de 1000. Je draagt het enige merk waaraan ik mijn loyaliteit verleen. Overal ter wereld sta je paraat. Je verrijkt mijn broodmaaltijden, maar bent allesbehalve FODMAP-arm.

Ik denk graag dat ik zonder verslavingen leef, maar misschien heb ik er dan toch eentje. Nutella. In mijn geval sluipt er slechts anderhalve week tussen het virtuoos verwijderen van de folie en het leegschrapen van de zogenaamde ‘family pack’. De eliminatieperiode is echter hard, en dus zal ook mijn geliefkoosde hazelnoot-chocoladepasta de komende weken moeten wijken.

Gelukkig ken ik een legitiem alternatief dat mij best weet te plezieren: zelfgemaakte choco met pure chocolade. De smaak en structuur liggen mijlenver van de forbidden spread, maar wie op zoek is naar lekkere choco kan zich eens wagen aan dit eenvoudige recept:

Ingrediƫnten:
- 250 g boter (ik gebruik 1 pakje harde Planta)
- 150 g pure chocolade (6 repen van een tablet)
- 1 eierdooier
- 1 eiwit (opgeklopt)
- 250 g bloemsuiker (gezeefd)

Werkwijze:
Al roerend smelt je de chocolade samen met de boter op een zacht vuurtje.
Neem de pan van het vuur.
Vervolgens komt de eierdooier erbij.
De gezeefde bloemsuiker toevoegen en zachtjes roeren totdat je een glad mengsel bekomt.
Voorzichtig het opgeklopte eiwit erdoor roeren.
In potjes gieten, laten afkoelen en in de koelkast bewaren (de choco zal opstijven).


Filet FODMAP_chocopasta_chocoladepasta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten