vrijdag 29 augustus 2014

Broodvervanger uit de pan

De voorverpakte versie kende ik al, maar ik waagde me nooit eerder aan verse Mexicaanse tortilla’s, een soort van flatbread waar je heerlijke wraps mee kan rollen. En eigenlijk kleurde ik met mijn deeg ook buiten de Mexicaanse lijntjes, want in plaats van maïsmeel gebruikte ik een bloemmengeling met o.a. xanthaangom. Die toevoeging zou me een relatief stevig en veerkrachtig deeg moeten geven.

Hoewel de verhoudingen van mijn recept misschien nog niet volledig op punt staan, viel het resultaat zeker in de smaak. Ik haalde er vier tortilla’s uit met een lekkere smaak en een stevige bit. Qua diameter schoten ze wat tekort om de vulling er echt in te rollen, maar dichtgevouwen dienden ze ook perfect voor een maaltijd uit het vuistje. De vulling kan bovendien even simpel als het deeg zelf: stukjes kip, rauwe groentjes, wat zelfgemaakte cocktailsaus… klaar!

Ingrediënten:
- 100 g bloem (bv. White bread flour blend van Doves Farm)
- 60 ml warm water (eventueel extra water voor bij het mengen)
- ½ el olie (ik gebruikte arachideolie voor de neutrale smaak)
- snuifje zout

Werkwijze:
Alle ingrediënten onder elkaar doen en enkele minuten kneden.
Indien het deeg te droog is, nog een beetje water toevoegen en verder kneden.
De bol deeg 10 minuten op kamertemperatuur laten staan.
Het deeg in 4 porties verdelen en elk deel uitrollen met behulp van wat extra bloem.
De tortilla’s zonder vetstof in een hete pan bakken totdat ze lichtjes bruin gevlamd zijn.
De gebakken tortilla’s warm houden onder wat aluminiumfolie of een handdoek.


Filet FODMAP_broodvervanger uit de pan_tortilla

Geen opmerkingen:

Een reactie posten