donderdag 28 augustus 2014

Knapperige chocoladekoekjes

Omdat ik af en toe nood heb aan wat meer chocoladesmaak, boog ik het recept van mijn teffkoekjes om naar een cacaoversie. Het plan was om dezelfde koekjes te bekomen met een andere smaak, maar zoals wel vaker gebeurd is de afgelopen weken, werd ik verrast door mijn eigen baksel.

De koekjes liepen wat verder uit dan verwacht en besloten na een tijdje hevig te gaan pruttelen, met vele belletjes als resultaat. Door de felle chocoladegeur bij het openen van de oven, vreesde ik een beetje voor aangebrande cacao en chocolade, maar dat bleek nadien toch niet het geval.

Qua consistentie lijken de koekjes op 'kletskoppen' met een zacht hart van chocolade. De smaak valt best mee, maar voor echt chocoladegenot moet ik het vooral van het gesmolten stukje in het midden hebben.

Ingrediënten:
- 66 g bloem (bv. Plain white flour blend van Doves Farm)
- 50 g boter (bv. harde Planta)
- 33 g suiker
- 3 g vanillesuiker
- snuifje zout
- ongeveer 1 el cacao
- stukjes pure chocolade (een stukje per koekje)

Werkwijze:
Doe alle ingrediënten bij elkaar en laat het deeg 30 minuten rusten in de koelkast.
Verdeel het deeg in kleine porties op de bakplaat (met telkens een stukje chocolade bovenop) en bak 30 minuten in een voorverwarmde oven van 150°C.


Filet FODMAP_knapperige chocoladekoekjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten