donderdag 7 augustus 2014

Heerlijke vanillecake (!)

Na de fail met mijn eerste FODMAP-arme koekjes maakte zoete hoop plaats voor bittere teleurstelling. Valt er tijdens dit dieet wel iets lekkers te bakken of zal een zoete snack vanaf heden hooguit acceptabel smaken? Bij mijn tweede bakpoging ben ik voor cake gegaan. Die moet al niet krokant worden – positief. Maar klinkt luchtig, glutenvrij gebak niet als het schoolvoorbeeld van een contradictio in terminis? Nee hoor. De titel verklapte het al: deze cake zal je gelukkig maken.

Online vond ik een recept voor glutenvrije vanillecake. Het recept gebruikt gewone melk, maar met lactosevrije melk lukt het ook. Omdat ik niet zeker was van de consistentie en omdat de cake na het snijden volgens de website snel uitdroogt, besloot ik met de helft van de ingrediënten een aantal cupcakes te bakken.

Voor deze cake heb je bakpoeder nodig. Kant-en-klaar bakpoeder bevat vaak gluten, maar dat van Dr. Oetker wordt met maïszetmeel gemaakt en is dus glutenvrij. Thanks Doc.

Ik ben tevreden! De cupcakes zijn erg luchtig en ze smaken vrijwel hetzelfde als gewone vanillecake. De volgende keer dat deze in de oven gaan, voeg ik misschien wat bosbessen toe, wat pure chocolade of iets anders. Een feestelijke topping kan natuurlijk ook altijd.

Yes!

Bekijk het originele recept op de website van Laura’s Bakery of de aangepaste versie hieronder:
  
Ingrediënten:
- 110 g glutenvrije bloem, gezeefd (bv. White bread flour blend van Dovesfarm)
- 100 g suiker
- 60 g boter (bv. harde Planta)
- 2 eieren, gesplitst
- 5 g bakpoeder (Dr. Oetker = glutenvrij!)
- 60 ml lactosevrije melk
½ tl vanille
- snuifje zout

Werkwijze:
De boter romig kloppen, de helft van de suiker toevoegen en goed mengen.
Eigeel, gezeefde bloem, bakpoeder, zout, melk en vanille toevoegen en mengen.
De eiwitten opkloppen met de overige helft van de suiker en er voorzichtig onder spatelen tot je een glad beslag hebt.
Het beslag verdelen in cupcakevormpjes (ik had er 16) en zo’n 20 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 180°C.


Filet FODMAP_vanille cupcakes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten