maandag 4 augustus 2014

Zin in zoet

Mijn voorraad zoetigheden moet denken dat ik op vakantie ben. Vers gebak, maar ook prefab frangipanes, chocolate chip cookies, krakelingen, wafels en cakejes in soorten, gevulde koeken en al hun gelijken… zelfs als ik de ingrediëntenlijsten door mijn vingers lees, schrik ik nog van de dosis FODMAP’s die op me afkomt. Ik zal zelf aan het bakken moeten slaan en hoop op termijn enkele geslaagde recepten te verzamelen.

Eenvoudig beginnen, dacht ik. Een simpel koekje zonder franjes, snel in elkaar geklutst. Helaas zit ik na een eerste poging nog altijd zonder lekkere vervanger. Mijn eerste baksel proeft naar ei en ondanks een verdubbeling van de baktijd bleven de koekjes erg zacht. Ik denk dat die consistentie eigen is aan glutenvrije bereidingen, maar ik sluit niet uit dat ze (smaakgewijs) gewoon mislukt zijn. De bloem die ik gebruikte kan er ook voor iets tussen zitten. In ieder geval, dat kan beter!

Ik haalde negen koekjes uit volgend recept (Ons Kookboek, KVLV):

Ingrediënten:
- 30 g vetstof (bv. harde Planta)
- 30 g suiker
- vanillesuiker
- 10 g maïsbloem (bv. Maïzena Plus)
- 40 g glutenvrije bloem (bv. White bread flour blend, Dovesfarm), gezeefd
- 1 eiwit (opgeklopt)
- vetstof en bloem (ik gebruikte bakpapier)

Werkwijze:
De vetstof tot room kloppen.
Doe er de suiker en vanillesuiker bij.
Roer de maïsbloem en de gezeefde bloem erdoor.
Klop het eiwit stijf en spatel het voorzichtig onder het deeg.
Verdeel het deeg in hoopjes op de bakplaat (als je geen bakpapier gebruikt, plaat insmeren met vetstof en bestuiven met bloem).
Bak de koekjes gedurende 8 minuten (ik liet ze ongeveer dubbel zo lang staan) in een voorverwarmde oven van 175°C.


Filet FODMAP_koekjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten