donderdag 4 september 2014

Lekkere broodjes

Ik moest het toch een tweede keer proberen, kleine broodjes bakken in de oven. Deze keer mikte ik op een soort van pistolet. Met een nieuw getweakt recept en andere witte bloem op het aanrecht ging ik de uitdaging opnieuw aan, hopend een deeg dat wél zou rijzen.

Voor een echte pistolet is meer nodig, daar heb ik intussen al heel wat over gelezen. Deze broodjes komen echter aardig in de buurt. Zacht vanbinnen, ‘kort’ langs de buitenkant. Naar mijn smaak zit het recept meteen goed. Om de broodjes wat minder huisgemaakt te laten smaken, zou ik eventueel nog wat kunnen overdrijven met het snuifje zout.

De broodjes zijn sneller bereid dan brood uit de machine en zorgen voor een aangename afwisseling op vlak van consistentie en smaak. Je haalt vier tot vijf stuks uit volgend recept:

Ingrediënten:
- 225 g bloem (bv. Dibro No-Risk Wit)
- 30 g boter (bv. Planta)
- 15 g suiker
- 5 g droge gist
- 112 ml lactosevrije melk
- ½ ei (+ wat extra voor het instrijken)
- snuifje zout

Werkwijze:
Warm de melk op en voeg er de gist aan toe (laten inwerken).
Klop de boter romig en meng nadien met de suiker.
Doe de gezeefde bloem, de melk, de botermengeling en het halve ei onder elkaar en kneed tot een bol deeg.
Laat het deeg 10 minuten afgedekt rusten.
Kneed het deeg lichtjes en vorm (een vijftal) langwerpige porties op een bakplaat met bakpapier.
Strijk de broodjes in met ei en laat ze minstens een half uur rijzen in de oven (op rijsstand of maximaal op 50°C) totdat ze dubbel zo groot zijn.
Oven dicht laten en de temperatuur verhogen tot 200°C.
Broodjes 25 minuten bakken.


Filet FODMAP_broodjes_pistolets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten