woensdag 3 september 2014

Pizza met spinazie

Tijd om het deeg van mijn vorige pizza te upgraden. Met een neutrale olie, meer zout en wat oregano zou het zijn (te) zoete smaak kwijt moeten raken.

Als beleg koos ik opnieuw voor een basis van tomaat en basilicum, dit keer aangevuld met spinazie, ham en geraspte emmentaler. De spinazie kwam uit de diepvriezer en liet ik ontdooien en uitlekken alvorens de pizza ermee te beleggen. Afkruiden gebeurde met zout en peper.

In tegenstelling tot mijn eerste pizza en wetende dat het deeg het aankon, mocht deze wat rijkelijker belegd. Ik gebruikte bovendien een kleinere bakvorm (een ronde taartvorm) die ik helemaal met deeg en beleg kon vullen. Ik heb het deeg ook niet meer uitgerold, maar in de schotel ‘geduwd’ nadat ik de bol in mijn handen tot een schijf bewerkte.

Het verdikt dan. Ik merk dat ik nog meer kruiden mag gebruiken. De zoete smaak is verdwenen, maar de kruiden heb ik blijkbaar nog lang niet naar de voorgrond gebracht. En dat mag wel, gezien het gebrek aan look en ui.

Ingrediënten:
Deeg:
- 100 g Dibro No-Risk Wit
- 60 ml water
- 2 el olie (ik gebruikte arachideolie)
- zout, oregano
Beleg:
- 2 tomaten, spinazie (diepgevroren), ham, geraspte emmentaler
- zout, peper, basilicum

Werkwijze:
Deeg:
Meng alle ingrediënten 5 minuten tot een homogeen deeg.
Laat het 10 minuten rusten op kamertemperatuur.
Opnieuw kneden, zo’n 1 à 2 minuten.
Een pizzaplaat invetten, het deeg erin leggen en opnieuw 10 minuten laten rusten.
De pizzabodem met olie bestrijken, beleggen en gedurende 15 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 210°C.
Beleg:
Voor de tomatenbasis warmde ik de stukjes gepelde tomaat samen met wat gedroogde basilicum op in de microgolfoven totdat het een uitsmeerbare brij werd (beetje binden met Maïzena indien te lopend).
Spinazie afkruiden met peper en zout.


Filet FODMAP_pizza met spinazie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten