dinsdag 9 september 2014

Worstenbroodjes

FODMAP-arme warme maaltijden zijn doorgaans niet lastig te bedenken of te bereiden, zeker als je de te vermijden producten na een tijdje tot je parate kennis kan rekenen. Toch maakte ik ook nu nog een foutje met deze warme snack.

Ik dacht met het gluten- en lactosevrije bladerdeeg van Schär een kleine schat gevonden te hebben in het vriesvak. Handig, lekker en te gebruiken bij zoet en zout. Helaas besefte ik pas na mijn eerste worstenbroodjes dat ik in de ingrediëntenlijst een boosdoener over het hoofd gezien had: cichoreivezel.

Cichoreiwortel wordt gebruikt voor de productie van inuline, een vezelrijk voedingssupplement dat te categoriseren valt onder de oligosachariden 
(de ‘O’ in FODMAP), meer bepaald onder de fructanen.  

Ik ben niet zeker van de dosis cichoreivezel per bladerdeegvel, maar ik schuif het deeg nog eventjes opzij. Wel een aanrader voor wie denkt aan een herintroductie van fructanen!


Filet FODMAP_worstenbroodjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten