maandag 25 augustus 2014

Brood (6)

Meer granen, meer afwisseling. Ik ging nog eens langs bij AVEVE voor een zakje Dibro No-Risk en koos ditmaal voor de meergranen broodmix. Net zoals de mix voor wit brood bevat ook deze geen gluten, lactose, melkeiwit of eieren. Bovenop een donker kleurtje hoort dit brood een interessantere structuur mee te krijgen door de toevoeging van onder meer zonnebloempitten en lijnzaad. Gezien de aard van de mix neem ik aan dat de gebruikte karamel glutengewijs geen risico inhoudt.

Binnenin kleurt het brood wat geler dan ik me had voorgesteld, maar voor de rest beantwoordt het helemaal aan mijn verwachtingen: een goed gerezen, zacht brood met voldoende grain. De smaak is niet echt uitgesproken, maar verschilt wel duidelijk van die van het witte en het ‘grijze’ brood dat ik eerder bakte.

 IngrediĆ«nten:
- 500 g No-Risk Meergranen
- 8 g droge gist
- 450 ml water
- 30 g margarine
- 10 g zout

Werkwijze:
Doe de ingrediƫnten als volgt in de machine: eerst de gist, dan de mix, vervolgens zout en boter, en als laatste het water.
Kies voor het glutenvrije programma.
Het mengen een handje helpen zoals beschreven in de post over wit brood.


Filet FODMAP_meergranen brood

Geen opmerkingen:

Een reactie posten