zaterdag 23 augustus 2014

Cake x3

Ik had al een tijdje zin om eraan te beginnen, de variaties op mijn vanillecupcakes. Op de bloem na (Plain white flour blend van Doves Farm), gebruikte ik dezelfde basisingrediënten. Een bakplaat voor zes individuele mini-cakes liet me toe gewone vanillecake te bakken en de andere cakes per twee met bosbessen en cacao af te werken.

Ik heb de verandering van bloem niet betreurd, integendeel, deze cake smaakt naar mijn mening zelfs nog iets neutraler dan de vorige. Uit de structuur van de schattige cakejes leid ik bovendien af dat het deeg best een volwassen bakvorm aankan. Ik heb het beslag niet helemaal gelijkmatig verdeeld en de vormpjes met het meeste deeg (de marmercakes) rezen zonder moeite tot boven de rand van het blik, met een mooiere vorm tot gevolg.

Ingrediënten:
- 220 g gezeefde bloem (bv. Plain white flour blend van Doves Farm)
- 200 g suiker
- 125 g boter (bv. harde Planta)
- 4 eieren (gesplitst)
- 10 g bakpoeder (Dr. Oetker)
- 125 ml lactosevrije melk
- 1 tl vanille
- snuifje zout
- bosbessen
- cacao

Werkwijze:
De boter romig kloppen, de helft van de suiker toevoegen en goed mengen.
Eigeel, gezeefde bloem, bakpoeder, zout, melk en vanille toevoegen en mengen.
De eiwitten opkloppen met de overige helft van de suiker en er voorzichtig onder spatelen tot je een glad beslag hebt.
Voor de cake met bosbessen: een aantal bosbessen bovenop de cake verdelen en lichtjes in het deeg duwen.
Voor de marmercake: ongeveer van de vorm vullen met vanillecake. Een portie van je vanilledeeg mengen met wat cacao en er bovenop scheppen. Met mes of vork een spiraal draaien naar beneden toe, zodat de chocoladecake wat mengt met de onderste laag. 
De cake zo’n 20 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 180°C.


Filet FODMAP_cake bosbessen_cake chocolade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten